Olej silnikowy

Olej silnikowy to jedna z najważniejszych „części” eksploatacyjnych każdego silnika. Od tego jakiej jakości jest ta mieszanina oleju bazowego i dodatków uszlachetniających zależy czy praca silnika będzie dynamiczna, trwała i bezawaryjna. Większość osób zapytanych o to, po co w silniku jest olej, bez mrugnięcia okiem odpowie – do zminimalizowania tarcia między jego ruchomymi elementami. Tak, jest to jego główna funkcja, ale wiecie jakie inne jeszcze funkcje pełni olej silnikowy? Nie? Przeczytajcie ten artykuł, a to się zmieni.

Nieważne jakim olejem zalany jest silnik waszego motocykla, mineralnym, półsyntetycznym czy w pełni syntetycznym, każdy z nich bowiem, oprócz smarowania, spełnia także dodatkowe funkcje. Jakie?

Smaruje współpracujące ze sobą części (ale to już wiecie)
Chłodzi, odprowadzając ciepło z najbardziej obciążonych pracą elementów silnika
Uszczelnia współpracujące ze sobą elementy jednostki napędowej
Dba o czystość silnika kierując zanieczyszczenie prosto do filtra oleju
Zapewnia metalowym, niczym nie zabezpieczonym elementom silnika ochronę przed korozją

Smarowanie

Skuteczna redukcja tarcia między współpracującymi ze sobą elementami, czyli po prostu smarowanie, możliwa jest dzięki specjalnej właściwości oleju, a mianowicie jego lepkości. Olej, niejako przyklejając się do narzędzia metalowych elementów silnika, oddziela je od siebie dzięki filmowi olejowemu. To zjawisko redukuje tarcie i zapewnia bezawaryjną pracę silnika.

Ważne jest, by przy doborze oleju kierować się wytycznymi producenta co do jego lepkości, wyznaczonej wg klasy SAE, np. 15W-50. Jednak równie ważnym parametrem oleju jest tzw. bezwymiarowy indeks lepkości, informujący o zmianach tego parametru oleju wraz ze zmianą temperatury jego pracy. Im indeks ten jest wyższy, tym olej jest bardziej odporny na zmiany temperatury.

Chłodzenie silnika

Ta funkcja oleju jest niezwykle ważna dla silników motocyklowych i samochodowych, i to nie tylko tych chłodzonych powietrzno-olejowo, ale także jednostek chłodzonych cieczą. Otóż najbardziej rozgrzane elementy silnika, takie jak np. tłoki czy panewki wału korbowego, nie mają bezpośredniego kontaktu z cieczą chłodzącą, ale za to mają z olejem silnikowym. Czym powinien charakteryzować się najwyższej jakości olej silnikowy, aby skutecznie chłodzić silnik? Przede wszystkim powinien mieć wysoką temperaturę zapłonu, stabilność temperaturową oraz odporność na utlenianie w wysokich temperaturach.

Uszczelnianie

Ten parametr ściśle związany jest z lepkością oleju, to dzięki niej właśnie możliwe jest uszczelnianie silnika. Olej, dzięki uszczelnieniu pierścieni tłokowych i gładzi cylindra, zapewnia odpowiednią kompresję silnika, co wpływa na utrzymanie poprawnej jego mocy. Uszczelnienie zaworów w swoich prowadnicach z kolei redukuje pobór oleju. Funkcja ta była ważniejsza kilka dekad temu, gdy silniki motocyklowe nie były fabrycznie tak dobrze spasowane i do ich prawidłowej pracy potrzebne było uszczelnienie olejem. W dzisiejszych czasach dokładność w produkcji elementów silników nieco ograniczyła wagę tej funkcji w prawidłowym funkcjonowaniu silnika.

Oczyszczanie

Skąd zanieczyszczenia, w wydawałoby się, szczelnie zamkniętym silniku? Otóż nie chodzi tutaj wcale brud dostający się z zewnątrz, a o zanieczyszczenia powstające wewnętrznie w wyniku tarcia lub też działania wysokiej temperatury, a są to opiłki metalu oraz produkty spalania. Dodatki zawarte w oleju mają za zadanie wyłapać wszelkie niekorzystne dla silnika cząstki znajdujące się w obiegu olejowym, wypłukać je z zakamarków jednostki napędowej i przenieść je do filtra oleju. Dobre oleje, np. te wyprodukowane przez ENEOS, „potrafią” to zrobić dzięki zawartym w nich detergentom. Desperesanty, które również zawarte są w dobrej klasy oleju, odpowiedzialne są zaś za rozprowadzeniem zanieczyszczeń w objętości oleju niedopuszczając jednocześnie do powstania ich większych skupisk, zagęszczeń.

Ochrona silnika

Korozja to wróg metali. Co zrobić zatem, aby niczym nie zabezpieczone wewnętrzne elementy silnika nie pokryły się rdzawym nalotem? Zapewnia to olej, który tworząc na nich warstwę izolacyjną nie dopuszcza do „żywego” metalu tlenu, wody, odczynników kwaśnych oraz innych szkodliwych dla nich substancji. Ważne jest to, by olej sam w sobie był dla oleju neutralny, stąd liczba zasadowa oleju TBN, która odpowiada za redukcję produktów spalania o kwaśnym odczynniku. Odczyn ten jest dobierany w taki sposób, aby zachował jak najlepsze właściwości myjące, jednocześnie będąc bezpieczny dla silnika pod względem ochrony antykorozyjnej.

Na co zwrócić uwagę przy doborze oleju

Prawidłowy dobór oleju do silnika staje się szczególnie istotny w obliczu obowiązujących obecnie tendencji do jednoczesnego zwiększania momentu obrotowego, obniżania zużycia paliwa oraz ograniczania emisji szkodliwych składników spalin. Wynikające z tego coraz większe obciążenie silników bardzo zawęża pole dopuszczalnych błędów w tym zakresie. Producent motocykla szczegółowo określa dziś wymagania odnośnie do oleju.

Przy doborze oleju do swojego motocykla zwracaj uwagę na jego parametry czytaj dokładnie etykietę i pamiętaj, że producenci tylko sugerują stosowanie danej marki oleju, robiąc to głównie ze względów marketingowych. Ty wybierz świadomie najlepszy olej dla swojego motocykla. Nie możesz nie wziąć pod uwagę produktów firmy ENEOS, olejów nr 1 w Japonii.

źródło: motogen,pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *